Translate

dissabte, 10 de març de 2007

Per bruixa i metzinera. La cacera de bruixes a Catalunya

"Bruixeria i màgia en època medieval.
La societat medieval creia en el poder de la màgia i, conscienment o inconscient, molts dels seus membres la practicaven. Les finalitats eren diverses, des de curar o protegir fins a propiciar l'amor i el desig o perjudicar i destruir la salut o el patrimoni d'atres. Aleshores, la frontera entre ciència, màgia i religió era encara molt incerta.
Una saviesa femenina
Fins els temps moderns, certs col.lectius femenins es van constitui en dipositaris d'una saviesa tradicional. Mitjançant els efectes de diverses substàncies natural o mitjançant la pràctica de conjurs només parcialment cristianitzats, les fetilleres o remeieres exercien un paper benèfic o malèfic en la vida de les persones.
Ens els anys 1616-1622 es va produir la gran cacera de bruixes a Catalunya. la repressió es va generalitzar després dels aiguats de novembre de 1617, "l'any del diluvi" segons les cròniques coetànies.
La majoria de víctimes de la repressió dibuixen un mateix perfil. Són dones grans, pobres i analfabetes, que viuen soles. Moltes són immigrants franceses o vídues d'immigrants. Algunes -i alguns- destaquen per les seves deformacions físiques, per comportament més o menys estrafolaris o pels suposats poders excepcionals que el poble els atribueix. "
(Informació extreta del triptic de l'exposició)

Hammershøi i Dreyer (Exposició CCCB fins 1/05/07)




La mostra arrenca amb Dreyer i se'n subratlla la importància de la llum en els seus films. El recorregut continua amb les teles de Hammershøi, que es presenten una per una per potenciar la relació íntima entre l'espectador i l'obra i transmetre les idees cabdals de la seva pintura: l'austeritat, la sobrietat, el silenci i la lentitud.
Dreyer continua present en tot el recorregut de les obres de Hammershøi, de manera que l a visita a l'exposició es converteix en una experiència sensorial en què l'espectador pot admirar les obres de Hammershøi a la llum de Dreyer, atès que totes les pintures de Hammershøi han estat il·luminades utilitzant diferents tipologies de llum extretes d'algunes seqüències de les pel·lícules de Dreyer.

"Leer" (Fragments d'un Articuento) Juan José Millás


"...Un día, volando en una línea aérea alemana, me puse a hojear la revista de a bordo y lo entendí todo hasta que caí en la cuenta de que no sabía alemán. Ahora que tanta gente se va a estudiar inglés a Londres, hay que reivindicar el don de lenguas, que consiste justamente en disfrutar de los idiomas con la boca. Si te relajas y no piensas tanto en el significado de las frases como en su sabor, lo comprendes todo sin necesidad de estudiar. Cuando las palabras sean un bien escaso, como el caviar, recuperaremos el asombro de tragárnoslas y de volverlas a la boca, como los rumiantes, para masticarlas por segunda vez. El problema es que comemos palabras a todas horas, todos los días del año."

"Salveu-me els ulls" Miquel Martí i Pol

"Salveu-me els ulls quan ja no em quedi res.
Salveu-me la mirada, que no es perdi.
Tota altra cosa em doldrà menys, potser
perquè dels ulls me'n ve la poca vida
que encara em resta i és pels ulls que visc
adossat a un gran mur que s'enderroca.
Pels ulls conec, i estimo, i crec, i sé,
i puc sentir i tocar i escriure i créixer
fins a l'altura màgica del gest,
ara que el gest se'm menja mitja vida
i en cada mot vull que s'hi senti el pes
d'aquest cos feixuguíssim que no em serva.
Pels ulls em reconec i em palpo tot
i vaig i vinc per dins l'arquitectura
de mi mateix, en un esforç tenaç
de percaçar la vida i exhaurir-la.
Pels ulls puc sortir enfora i beure llum
i engolir món i estimar les donzelles,
desfermar el vent i aquietar la mar,
colrar-me amb sol i amarar-me de pluja.
Salveu-me els ulls quan ja no em quedi res.
Viuré, bo i mort, només en la mirada."
Pintura de Glòria José Domènech